Typisk oss

Vi starter hver dag inne, og går ut hver dag. Vi har stor tilgang til skog i nærområdet. fotballbaner og sandkasse. Vi er ute i all slags vær, med lett tilgjengelighet til nyoppusset bålhus i sandkassen. Her får barna anledning til å trekke seg inn for å tegne, lese bøker lego osv.

Barns kreativitet og medvirkning (Bolletyven på utstilling hentet fra boken Jacob og Neicob)

Utflukter / turer og nærmiljø

I høgenhall barnehage er vi så heldig i å ha et stort nærmiljø rundt oss, med skog og fjell. Barna får testet og utfordret sine motoriske ferdigheter. Vi pakker sekken og går på utflukt i skogen, Høgenhalltoppen og til ulike lekeplasser i området.

Byturer og turer til biblioteket

Smake på nye smaker:

Å finne frem til en ny smak som jeg liker kan sammenlignes med å finne en stor skatt! Vi prøver med jevne mellomrom, og gleder oss over at samlingen av skatter blir større og større. Dette er også en måte å føle mestring på.

En "gave" å få bruke sine krefter:

Ja, vi mener at det er en sann gave å få lov til å ta i et tak, rent fysisk. I Høgenhall får barna kjenne seg nyttige, både når de graver vannrenner til sluket, sager/stabler veden som vi bruker gjennom året, skreller poteter, rydder i skogen, sanker søppel osv. Vi er overbeviste om at barna gjennom fysisk arbeide ikke bare får kjenne seg viktige, men også at de utvikler sunne holdninger i forhold til det å BIDRA, MILJØ og ikke minst RESPEKT for verden rundt seg                                .